tirsdag, marts 21, 2006

Solsort



Originally uploaded by Erik.

Solsorten er endeligt begyndt at synge, frostgraderne har ellers holdt den tilbage. Solsorten er selvfølgelig een af favoritfuglene. I det tidlige forår er det gerne den (eller gærdesmutten), der vækker mig med dens sang. Tit insisterer den på at bygge rede de mest uhensigtsmæssige steder. I de sene aftener i juni måned yder jeg den, når den sidder i toppen af lærketræet og underholder med sin sang. Når det bliver rigtigt varmt finder man den liggende halvbedøvet med udbredte fjer i solskinnet. Det meste af året fortæller den med sin skræppen, at der er kat i nærheden, eller også indgår den i koret sammen med skovskaden og diverse småfugle, når der er en ugle, der forsøger at få sig en lur. Og endelig i det sene efterår finder man dem flokkevis under æbletræerne for at smæske sig i nedfaldsæblerne. Når så Blackbird er en af yndlingssangene, er det vel ikke underligt, at solsorten har en speciel plads.


Blackbird sunbathing
Originally uploaded by Isfugl.

For at få flere billeder af solsorten besluttede jeg mig for at for at illustrere, hvordan man kunne trække billeder ud fra Flickr. Ved at vælge de billeder som er mærket (tag'ed) med solsort kan man danne en billedeserie. Selvfølgelig skal man vælge enten det engelske navn Blackbird eller endnu bedre det latinske Turdus merula som iføle skik og brug på Flickr bliver til turdusmerula . Desværre var det ikke så let som jeg troede. Flickr har nogle muligheder for let at lave badges via javascript. Jeg har een af dem i den højre margen. Men desværre: Googles Blogger tillader ikke javascript i selve bloggen, kun i forbindelse med template. Ved at ignorere en fejlmeddelse lykkedes det mig med een tilgangsvinkel, mens de øvrige ikke var successfulde. Det, der virkede var EZFlickr. Jeg har lavet en separat eksempelside med beskrivelse af de øvrige muligheder for solsort, så begge tilgangsvinkler kan ses.

Update 21/2/2008:Jeg har fjernet script-linket til EZFLickr. Det var holdt op med at virke. Det er jo ulempen ved at referere på kryds og tværs på nettet. I stedet har jeg nu oprettet en anden blog, hvor hver side viser en serie af mine flickr billeder relateret til een af siderne i denne bruunshaab-blog. Så solsort-billederne kan nu ses ved at klikke her.

Ingen kommentarer: