lørdag, marts 18, 2006

Musvåge

Musvågen nåede herostratisk berømmelse i ugens løb, som den første fugl i Danmark med diagnosen: fugleinfluenza type H5N1. Musvågen er ikke nogen hyppig gæst i haven. Men som biilledet viser har jeg fundet en død musvåge i haven i april 2004, så det er ikke Svinøfuglen. Musvågens latinske navn er Buteo Buteo og på engelsk hedder den common buzzard.

Musvaage

Originally uploaded by Erik.

Musvaage

Originally uploaded by Erik.

Når jeg kører på arbejde om vinteren er der næsten altid musvåger. Specielt mellem Tapdrup og Thisted mejeri. Der er en mark, hvor der tit sidder 6-7 musvåger. Ofte på muldvarpeskud. Af og til løber de hen over marken på jagt efter et eller andet. Mus ? regnorme ? det er svært at vide. Een af dem er næsten helt hvid, og ser ud til at være fast vintergæst. Måske et det en fjeldvåge, der er jeg ikke ekspert.

Om sommeren bliver man helt svimmel af at se op i himmelen efter musvågerne. Næsten hver eneste sommerdag hænger der 1-5 musvåger og cirkler oppe over haven. Deres miavende stemme kan høres; men ellers glider de lydløst rundt. Iøvrigt har jeg også hørt den i dag, så det er ikke kun på sommerdage. Forholdsvis tit bliver de angrebet af krager og småfugle, hvilket også tit ses for de andre rovfugle. Ofte ser  man kun rovfuglen fordi man hører småfuglene der jager dem.

Billederne af den døde musvåge er lidt triste, derfor har jeg været på Flickr og fundet dette pragteksemplar med en nyligt nedlagt kanin. Fotografen er hollænder


That's nature.....
Originally uploaded by buikschuivers.

Ingen kommentarer: