lørdag, marts 18, 2006

Troldand

Troldanden står for tur, nu jeg nu har fat i ofre for fugleinfluenzaen.

Tufted duck Originally uploaded by Isfugl.

Det blev troldænderne ved Ærø, som fulgte efter musvågen ved Svinø. men der kommer jo uden tvivl flere tilfælde.

Troldanden er fast vintergæst i mølledammen, men jeg mener ikke den yngler her, uden jeg dog er 100 % sikker. Selv om troldanden ser finurlig ud, synes jeg den virker ret anonym. De fleste fugle har et eller andet karakteristisk som man husker, sangstemme, temperament, vævre bevægelser. Men troldanden ser ud til bare at ligge på søoverfladen. Jeg ved godt den dykker efter muslinger og andet mundgodt på bunden as søen, og jeg har set dem forsvinde under overfladen næsten uden krusninger.

Female tufted ducks

Originally uploaded by Erik.

For god ordens skyld, på latin hedder dem Aythya fuligula, på engelsk Tufted Duck. Den er åbenbart tæt beslægtet med taffelanden Aythya ferina, (pochard på engelsk), og Bjergand, Aythya marila, (greater Scaub). Så tæt beslægtet at der af og til observeres hybrider mellem de arter. Når man søger på Bruunshaab og troldand er en de første hits Netfugl.dk med den malende beskrivelse: Bruunshaab-anden var en "stinker". Det er selvfølgeligt ikke nok at kalde den en and. Interessant noker troldanden ret ny som ynglende i Danmark, måsker hænger den øgede ubredelse sammen med indvaringen af vandremuslingen fra Sydøsteuropa, se Dansk Ornitologisk Forenings hjemmeside for yderligere information.

Billederne er fra Mølledammen for godt en uge siden.

Ingen kommentarer: