fredag, oktober 13, 2006

Yin yang bønner

En anden bønne, som jeg startede på sidste år er Yin yang bønnen. Jeg ved ikke om det er det rigtige navn, men det er i hvert fald hvad Chiltern Seed kalder dem. Det er nu ikke svært at gætte hvorfor de hedder det. Et andet navn er Orca, det vil sige det engelske navn for spækhuggeren. Også den navngivning giver mening

Yin Yang bønnen er en busk-bønne med brede grønne bælge. Vist mest beregnet til tørrede bønner som på billedet, og sidste år høstede jeg dem først ved modenhed.

I år begyndte jeg heldigvis at spise af de grønne bælge med meget stor fornøjelse. De virker meget saftige. Sådan en portion bønner, der får et hurtigt opkog, og derefter svitses på panden med lidt hvidløg og olivenolie, og lidt friske krydderurter fra haven (oregano, persille basilikum), og til sidst lidt balsamico eddike, mmmmmmm - det er det rene slik. Gennemkogte, uudviklede haricot verde kan godt gå hjem og lægge sig.

Jeg såede de første bønner i små potter i drivhuset sidst i april. og resten direkte på friland. Så jeg har haft bønner fra begyndelsen af juli til slutningen af september. Og der har været rigeligt med bønner. Den ene række lod jeg stå til færdigmodning. Faktisk tog jeg de sidste i weekenden. Ikke alle var modne, men de blev bælget og svitset sammen med Barlotto bønner og hestebønner.

Bælgene skulle være meget udviklede før de fik seje strenge, i modsætning til Barlotte bønnen. Så de er lige til at tilberede.

Ingen kommentarer: