søndag, april 16, 2006

Gråspurv (Passer domesticus)

Der er et par gråspurve der er ved at slå sig ned ved huset, men de flygter formentlig, når jeg begynder at opholde mig mere på terrassen. Lige nu er det ideelt for dem. Der er lunt ved huset, der er rester af fuglefoder lige i nærheden, og bortset fra en kat med vibrerende underkæbe i en vindueskarm, er der ikke noget at beklage sig over.

De er langt mere frygtsomme end de gråspurve jeg ser andre steder. Mine forældre kæmper en ihærdig kamp hvert år, for at undgå at de bygger rede i eternittaget. Men dér sidder de uforstyrret og chirper, når man går ud på terrassen. Her flygter de for et godt ord. Men mon ikke det ændrer sig henover sommeren

Jeg kan ikke skrive om gråspurven uden at nævne Robert Fisker. Jeg kværnede hans bøger igennem (Peter Pjusk- har været nødt til at slå det op). En uendelig lang serie (efter nøjere studie kun 5 bind inden jeg voksede fra dem, der kan se hvor godtman husker). Med inspiration i hans bøger skrev jeg min første "artikel" til Slotsmarksskolens skoleblad. Jeg husker, at det var om et egern, men resten er gået i glemmebogen. Jeg må have været omkring 10 år. Mon børn stadig læser Robert Fisker ? Sjovt nok har jeg aldrig selv haft bøger af Robert Fisker. Det må være inden jeg fik udtømt mulighederne på Holbæk Bibliotek. Robert Fisker, Davy Crocket, Jules Verne, B.S. Ingemanns historiske romaner. Jeg tror Tory Gredsteds bøger var næste fase, og de bøger har jeg stadig.

Jeg har forsøgt at læse op på Robert Fisker, selv om det er svært at finde noget relevant på nettet. Dansk Wikipedia omtaler ham slet ikke. Google leverer en alen lang liste af biblioteks søgninger, men meget lidt om forfatteren. Han har mange bind på bibliotekerne. Fra dengang jeg begyndte at læse ham (midt i 60'erne) til op i 90'erne var han den forfatter, der havde suverænt flest bøger på de danske biblioteker, faktisk omkring 50% flere end nummer 2. Det vil sige, at han i formentlig 30 år har været den mest udlånte forfatter, så jeg har ikke været den eneste der faldt for hans bøger. Jeg mindes dog ikke, at han blev omtalt i forbindelse med den nyligt udvalgte litteraturkanon. Men der er han jo i selskab med en anden prominent Robert (Storm P.). "Det gungrede hult i vindebroen da ...." (Jeg må se at få læst mine Storm P. bøger igen). Men med hensyn til Robert Fisker. Meget produktiv, boede i en periode i Risskov, født fra den 25. august 1913 i København og døde den 25. november 1991. Første Peter Pjusk bog udgivet i 1953 (nr 5 i 61, nr 6 i 1978 !). I bibliography.dk står han opført med 154 værker.

Ingen kommentarer: