torsdag, januar 03, 2008

Rim på skvalderkål

Titlen giver jo associationer til Benny Andersens Skvalderkål Blues fra hans og Poul Dissings LP: Hymner og Ukrudt. Jeg søgte efter teksten til sangen men det eneste jeg fandt var en lidt obskur reference fra Havenyts diskussionssider. Sangen kommer et stykke nede på siden, så søg på siden efter 'Skvalderkål Blues'. Et uddrag af teksten:

Jeg sprøjter ikke med gift
farer ikke frem med brand og bål
Jeg vil ha fred i min have
så nu dyrker jeg kun skvalderkål
....

Der er jo gået mode i at fremhæve skvalderkålens (Aegopodium podagraria) fortræffeligheder. Den er en gammel lægeplante, som det latinske navn antyder blev den anvendt mod podagra og andre blærelidelser, samt desuden mod gigt. Den menes indført via klosterhaverne, faktisk er en af de engelske navne for planten biskoppens ukrudt (Bishops weed), selv om det mest almindelige vist er Ground Elder, (jordhyld). Som mange andre planter kan den spises, se for eksempel her. Men, efter min mening har den een stor ulempe i madlavningen, den smager ikke godt ! Så til de stakkels skolebørn der bliver påduttet at spise skvalderkål: "Det er ikke fordi det er ukrudt at det smager dårligt". Vælg dog brændenælder, afblegede mælkebøtter, sødskærm, vårsalat etc. når børne skal opdrages.

Men tilbage til emnet. Når man nu ikke får fjernet alle sine skvalderkål, sætter de jo frø, og frøstandende tørrer ind og stikker op i haven. Edderkopperne kan benytte frøstanden som ophæng for deres spind. Lidt rimtåge en kold decemberdag og resultatet bliver som vist på billedet.

Og det er i grunden jo ikke så galt.

Ingen kommentarer: