fredag, juli 20, 2007

Pindsvin (Erinaceus europaeus)

I min foregående post, nævnte jeg pindsvinet i min have. Faktisk var det et stykke tid siden jeg havde set det, men ekskrementerne er jo tydelige tegn på at den er der. Idag fandt jeg den så sovende med snuden ind mod husmuren. Jeg prikkede lidt til den for at spore liv. Den trak sig yderligere sammen men reagerede ellers ikke, men liv var der da.

Grunden til at den kan sove så trygt, er vist på det næste billede, som er en næroptagelse af piggene på ryggen. De oprindelige billeder er i høj opløsning (3648 x 2736), og kan ses på Flickr ved at klikke på billederne. Det resulterende skærmbillede har en ikon "All Sizes" man kan klikke på for at få vist de forskellige muligheder. Den store opløsning gør, at det er muligt at studere ganske små detaljer. Desværre lå pindsvinet i skyggesiden, så belysning og dermed skarphedsdybde er ikke den bedste.

På det sidste billede har jeg zoomet ind på en enkelt pig på det foregående billede. Piggen er virkelig lige så spids som en nål. Så intet under at pindsvinet tror at den trygt kan lægge sig til at sove og eller trygt spadsere rundt. Desværre er denne adfærd blevet selekteret, før bilen blev opfundet. Lidt mere om pindsvinet her

Iøvrigt blev pindsvinet tidligere brugt som mad, som steg eller i supper (igen baseret på Folk og Fauna). Bilen er altså ikke den eneste menneskeskabte trussel mod pindsvinet gennem tiderne. Pindsvinet blev fredet i 1967, så der er lukket af for pindsvinesteg.

Pindsvinet på billedet vågnede op i løbet af aftenen og har forhåbentlig guffet snegle i sig hele natten

Ingen kommentarer: