onsdag, februar 15, 2006

Musvit

Great Tit (Parus major) Originally uploaded by Max xx.

Idag er det en af de mest hyppige gæster i haven. Den er så småt begyndt at forberede foråret. Min mormor kaldte den moskevitten eller savskæreren, navne der åbenbart rækker langt tilbage. I Brøndegaards Folk og Fauna kan jeg se at det er i hvet fald tilbage til 1700-tallet. Savskæreren er jo specielt rammende i denne tid, hvor dens kvidren begynder at lyde som et savblad, der bliver filet.

På engelsk hedder den Great Tit, og det kræver lidt omhu når man søger efter billeder for den, så man sikrer sig at det er Parus major der dukker op. I mine unge dage var jeg til konference i Helsinki, og skulle hver dag gå igennem en park for at nå kongrescenteret. Der var en flok musvitter, som fangede min opmærksom. Jjeg standsede for at kigge på dem. En af de øvrige kongresdeltagere, så undrende på mig. Derfor måtte jeg forklare mig. "Great tits", sagde jeg, hvorefter en ung pige dukkede op fra den retning, hvor jeg havde kigget. Siden undgik kongresdeltageren mig. Af og til skal man være lidt varsom med sine fugleinteresser.

Billedet er taget af fotograf, der kalder sig Max xx, vist nok i Frankrig.

Ingen kommentarer: