fredag, april 09, 2010

De lægger æg nu - de butsnudede frøer

Så er der gang i æglægningen. I en lille marksø tæt på vores kontorbygninger er der hektisk aktivitet hvert eneste forår på denne tid. Jeg benytter gerne frokostpausen til at tage turen rundt om søer, så jeg får rettet kroppen ud. Her i foråret er der krusninger på overfladen når man kommer forbi, men frøerne er dykket ned inden jeg når frem. Efter 5-10 minutter begynder nysgerrigheden at tage overhånd for frøerne, og de første par øjne stikker op over overfladen. Så yderligere et par i nærheden. Hvis jeg bevæger mig er de væk igen. Men hvis jeg bevarer tålmodigheden glemmer frøerne, at jeg er der og de genoptager deres normale aktivitet. I øjeblikket er det at lægge æg - masser af æg.

Frøerne er den almindelige danske art, den butsnudede frø eller på engelsk: Common Frog. Det virker som om antallet af frøer stiger for hvert år i marksøen, selv efter denne hårde vinter. Æggene dækker et større og større område. Frøæggene dækker vandoverfladen over et areal på omkring 10 kvadratmeter, så det er utrolige mængder af haletudser, der kan produceres. Dog falder vandstanden en hel del i løbet af foråret, så normalt er der en del af æggene, der udtørrer, inden haletudserne bliver klækket. Men med en voksende bestand, ser det jo ud til, at der er nok der overlever.

Æglægningen er ledsaget af en vældig aktivitet med vandpjasken, når hannerne slås om hunnernes gunst. Altsammen ledsaget af deres kvækken, eller måske snarere brummen. Jeg forsøger gerne at tage billeder af frøernes seance. I år passede timingen. Vejret var næsten rigtigt, jeg havde husket kameraet, og jeg kunne afse den fornødne tid til, at frøerne vænnede sig til mig. Så var det blot et spørgsmål om at knipse løs. En del af billederne er vist nedenfor, et slideshow med billederne kan ses på min billedserieblog og endelig kan de ses på Flickr.

   
Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl) Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl)
Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl) Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl)
Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl) Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl)
Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl) Common Frog - butsnudet frø (Rana temporaria) - April 2010 (by Isfugl)

Billederne er taget med Olympus E-510 med 50-200 linsen med EC-14 tele-converter.

Ingen kommentarer: