tirsdag, december 08, 2009

Ladegårdens Kronhjort (Cervus elaphus)

Fornylig læste jeg, at kronhjorten i Holbæk naturskole ved Ladegårdsalleén døde i slutningen af august. Ifølge hjemmesiden var kronhjorten var født i 2003 i Jægersborg Dyrehave og kom til Naturskolen i 2006.

I min ungdom brugte jeg meget tid i Knudsskov og Haveskoven, som er skovene der støder op til Ladegårdsalléen, og jeg vender gerne omkring skovene, når jeg er i Holbæk. Det er da også lykkedes mig at få nogle ganske gode billeder derfra. Blandt andet af kronhjorten.

Red deer - Kronhjort (Cervus elaphus), September 2008 Red deer - Kronhjort (Cervus elaphus), September 2008 (by Isfugl)
Red deer - Kronhjort (Cervus elaphus), September 2008 (by Isfugl) Red deer - Kronhjort (Cervus elaphus), September 2008 (by Isfugl)

Naturskolen arbejder i øjeblikket på at finde en ny kronhjort til erstatning for den gamle. Flokken bestod af hjorten plus 3-4 hinder og afkom fra hvert år. Som det måske fremgår går flokken i en indhegnet gammel fold under landbrugslignende forhold. Så mon ikke den nye hjort kommer fra lignende forhold enten fra Dyrehaven eller fra en hjortefarm. Der er ellers mindst een vild bestand i omegnen i skovene omkring Brorfelde syd for Holbæk.

Folden var tidligere græsningsareal for en flok kvæg, og må have bestået i lang tid fra dengang Holbæk Slots Ladegård levede op til sit navn. En stor del af indhegningen består af et gammelt stendige, og ligger direkte op til et par af Ladegårdens tjenesteboliger.

Ladegården fungerer nu som hjemsted for Holbæk Kunsthøjskole. På kunsthøjskolens hjemmeside er også en historisk oversigt med en oversigt over Ladegårdens ejere siden Biskop Absalon.

Red deer - Kronhjort (Cervus elaphus), September 2008 (by Isfugl) Red deer - Kronhjort (Cervus elaphus), September 2008 (by Isfugl)

Jeg har lagt flere billeder af krondyrene ud på min blog med slideshows. De kan også ses på Flickr.

Naturskolen har flere andre dyrearter, for eksempel: skotsk højlandskvæg, vildsvin, og får.

Billederne er taget med Olympus E-510 med 70-300 linsen.

Ingen kommentarer: