fredag, februar 22, 2008

Blog med billedserier

De fleste billeder som jeg viser på denne blog er placeret på flickr. På det tidspunkt, hvor jeg skriver blog-posten, synes jeg disse billeder er de bedste til at supplere teksten. Tit får blog-skriveriet mig til at tage yderligere billeder af samme motiver. Af og til endda billeder, som jeg synes falder bedre ud. Men så er det jo for sent. Jeg kan selvfølgelig løbende gå ind og redigere i bloggen og ændre billedhenvisninger, men lidt af idéen med at blogge falder til jorden, hvis der ændres hele tiden. Derfor har jeg fundet en anden løsning. Jeg har oprettet en supplerende blog, der viser billedserier, som er relateret til indlæggene i denne Bruunshaab-blog.

I mit blog-indlæg om solsorten fra marts sidste år inkluderede jeg en billedserie med solsorte-billeder på flickr. Det skete med et link til et script, EZFlickr. EZFlickr-scriptet virker ikke længere, men jeg søgte efter noget programkode, der kunne lidt af det samme. Som for eksempel denne billedserie med lidt uskarpe billeder af et harmonisk dompap-par, der dukkede op i haven forleden.


Dompap billedserie

En mulighed var at henvise direkte til flickr. Hver søgning kan vises som et slide-show/billedserie, og en sådan billedserie har egen web-addresse. Dette flickr link fører direkte til dompap-billedserien.

Ved at søge på nettet fandt jeg en lidt anden mulighed. Paul Stamatiou har lavet en hjemmeside kaldet flickrSLiDR. Her kan man få genereret html-kode til at kalde flickr-billedserien direkte fra hjemmesiden ved hjælp af en <iframe> konstruktion. flickrSLiDR hjemmesiden er siden solgt til et svensk firma, men kan stadig anvendes frit.. Den producerede kode kan direkte inkluderes i bloggen. Billedserien kan for eksempel vise billeder med samme tag og bredde og højde kan tilpasses blog-formatet, som vist i nedenstående musvitserie. Ved at klikke på billederne får man mulighed for at besøge flickr direkte.


Created with Admarket's flickrSLiDR.

Den underliggende kode er stadig flickr-slideshowet, og det er ikke altid at det fungerer fuldstændigt efter hensigten. Jeg har derfor undersøgt en anden mulighed: PictoBrowser. Ved at besøge PictoBrowser hjemmesiden kan man få genereret en flash animation baseret på flickr- billeder samt den fornødne kode til at kunne inkludere animationen i bloggen. Selve flash koden er placeret på en server hos PictoBrowser. Mine uheldige erfaringer med brug af EZFlickr gør mig lidt skeptisk for sådan en løsning. Derfor valgte jeg at gå videre med flickrSLiDR. Men som illustration er vist Pictobrowsers version af mine musvit-billeder.

Jeg har nu afsluttet overvejelserne med hensyn til billedserierne. En separat blog med mine billedserier er oprettet. Billedserie bloggen har en større spaltebredde, så billederne, der vises, er større end i ovenstående eksempler. Fremover vil jeg henvise fra denne Bruunshåb-blog til bloggen med billedserier, når der er behov for det. For eksempel musvit, erantis og vintergæk.

Ingen kommentarer: